
Journal of Global Social Sciences                                           March  2023, Volume 4, Number 13, 25-45 

ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336 

 

MINORITY PRESS AND CONTROL IN THE OTTOMAN STATE AND THE 

REPUBLIC OF TURKEY:  THE EXAMPLE OF THE ARMENIAN PRESS 

 

Cafer ULU, (CA) 

ulucfr@gmail.com 

& 

Kemal OZDEN, 

Respect Graduate School,  USA 

kemalozden.uk@gmail.com 

 

Abstract 

In line with the stages that humanity has gone through, the technique of putting information on 

paper with symbols has evolved gradually. Modern printing techniques evolved from early 

printing techniques and materials. Subjects of the Ottoman Empire closely followed advances 

in Europe, and the printing press was introduced there. Armenians significantly advanced 

printing and publishing in the Ottoman and Turkish Republic eras. They established printing 

facilities and published books, periodicals, newspapers, and other things. While carrying out 

these activities, they sometimes received awards, but they had problems in some periods. Due 

to some of the contents in the materials they published, they were punished such as closing the 

newspapers and magazines, having the books confiscated, or not being brought into the 

country. The Turkish government has also closely followed materials published abroad. While 

examining the minority press in the Ottoman and Turkish Republics, this article focuses on the 

Armenian press. 

Keywords: Printing, Minority Press, Armenian Press, Press in Ottoman,  

                  Turkish-Armenian Relations. 

DOI: 10.58934/jgss.v4i13.132 

 

1. The Birth of Printing, Press, and Printing from the Ottoman Empire to the Republic 

In China and Japan, symbol printing was used for the first time to transmit and reproduce 

information on paper. The printing process was carried out using wooden moulds during the 

transitional time between the earliest printing techniques and the printing method using 

individually manufactured metal letters, recognised as the start of the current printing press. In 

China, “block books” were printed with wooden patterns. In the first examples, calligraphers 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 26  
 

wrote the text’s reverse image on wooden moulds, and the written symbols were carved and 

embossed. Afterwards, these blocks, which were in the form of wooden moulds, were painted 

on them and pressed on paper or leather. Printing techniques have gone through various stages, 

starting from the first examples made with wood. 

At the end of the 1440s, the most important development in the printing press was the invention 

of Johann Gutenberg in Germany (Beydilli, 2003: 111-113). Gutenberg developed a new 

technique by using metal letters one by one in Mainz, Germany, and revolutionized printing. 

Because of this feature, he is accepted as the inventor of the mobile printing technique. The 

printing press has also been developed over time since its first invention, and today's high 

printing technology has been reached. The first books of the Gutenberg printing house were 

Christian scriptures. Because the first book published in 1455 is the Bible (Sabev, 2006: 19-

20). It is mentioned in many sources that printing technology, which started in the East and 

continued to develop in the West, was used in Ottoman cities about 200 years before the official 

use of the Ottoman Empire. David and Samuel bin Nahmias brothers, who migrated from Spain 

to the Ottoman lands in 1492, brought the printing technology they had seen and known in 

Europe to Istanbul. The first books published in this period were religious, and Jacob bin 

Asher's law (Kavaid) book Arba'ah Turim in 1495 was the first product of the Jewish printing 

house in Istanbul (Beydilli, 2003:111-113). 

Minorities had a significant role in the growth of Turkish printing and the development of the 

nation's cultural life throughout the Ottoman Empire's printing era. Şemseddin Sami states that 

Armenians are extraordinarily skilled in industry and art regarding their contribution to Turkish 

culture and printing, and their efforts and services cannot be denied in the spread and 

development of the printing press in the country by deserving the patterns of the Arabic 

alphabet (Sami, 1889: 840-841). Armenians living in the Ottoman lands made important 

contributions to the development of printing and printing techniques. The first Armenian 

printing house in Istanbul was opened in 1567 by a man named Tokatlı Apkar. Apkar learned 

printing in Italy and opened the first printing house in Surp Nigoğayos Church with the 

materials he brought with him on his return to Istanbul. Grammar, calendar, and ritual books 

were published here between 1567-1569 (Beydilli, 2003:111-113). It should not be forgotten 

that the Ottoman bureaucrats supported the establishment and development of the printing 

press for someone of Armenian origin in their property and administration. Thus, the way for 

Armenians to take part in the development of printing and printing art was paved. 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 27  
 

The printing houses opened by the Armenians until the Constitutional Monarchy and the 

masters who grew up there made a significant contribution to the Turkish printing business. 

Although Armenians generally published religious works in the first period, they published 

works on many different subjects later on. In addition, Armenians played a major role in the 

casting, syntax, and repair of printing benches used in the Muhendishane Printing House. 

Master Bogos Arabian, who worked here with his four sons, successfully made the naskh 

casting in 1814. With his sons named Asvador and Kalust, he undertook the casting of talk 

letters in 1817 (Beydilli, 1995: 321). 

The press, publishing, and printing works of Armenians in Turkey gained momentum after the 

Tanzimat Edict and they made great contributions to Turkey's intellectual life, education and 

training, the Turkish printing industry, and the development of publishing and bookstores 

(Tuğlacı, 1991: 116). They have been involved not only in the technical fields of books such 

as printing but also in the creation of book contents and coloring them with pictures. For 

example, Boğos Şaşıyan is one of the Ottoman period painters and opened painting exhibitions 

in various places. Besides painting, he worked on the illustration of some texts. Şaşıyan drew 

a part of the colorful plans of the book named “Usul-ü Mimar-ı Osmanî”, which was published 

with Turkish, French, and German texts. The book was prepared for the 1873 Vienna 

exhibition. In an article published in "Şehbal" in 1913, Halil Edhem Bey counted Şaşıyan 

among the art connoisseurs of Istanbul. 

Armenians contributed not only to the development of the technical aspects of printing but also 

to the cultural and intellectual life of Ottoman society. Armenians dealing with historiography 

have gained important works in terms of Turkish history. Especially from Armenian historians 

who wrote the history of Istanbul; …From Engürü Priest Apraham, Bitlis Priest Arakel (1380-

1454), from Poland Simeon (1584-1637), Kemah Priest Kirkor (1576-1643), Tebriz Priest 

Arakel (1590-1670), Eremya Çelebi Kömürciyan (1637-1695), Mağakya Çelebi Cevahirciyan 

(1665-1733), Patriarch Kirkor Şığtayagir (1670-1749), Patriarch Kirkor Basmaciyan (1715-

1791), Priest Simon Eremyan (1871-1938), Dr Vahram Torkomyan (1858-1942), Hovnan 

Palakaşyan (1860-1951) some of them are. These people conveyed important information 

about Istanbul during their period (Pamukciyan, 1991: 305-309). 

The contribution of Armenians to Turkish cultural life continued not only in the Ottoman 

period but also in the Republican period. Since it does not constitute the main subject of the 

article, an example will be sufficient here. Agop Martayan Dilaçar, the first secretary-general 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 28  
 

of the Turkish Language Association, made significant contributions to the development of the 

Turkish language and culture with his Turkish linguistic studies, publications, and efforts in 

the transition process to the Latin alphabet. He was the chief consultant and editor of the 

"Turkish Encyclopedia", one of the first and most important sources of the Republic, and his 

works became one of the important sources of the efforts to simplify Turkish. He made 

important contributions to the preparation of Turkish term dictionaries and guides and the 

Turkishization of terms (Ulu, 2014: 282). “An Overview of the Turkish Language”, 

“Azerbaijani Turkish”, “Western Turkish”, “The Spread of Dialects, Classification of Turkish 

Languages and Dialects”, “A General Overview of the Turkish Language”, “Language 

Specialization in Turkey”, “Language, Languages, and Linguistics” are just a few of his works. 

(Unal, 2021: 109-120; Юнал, 2011: 458-462). The books, articles, introductions, and papers 

published by Agop Dilaçar, of which we have given examples from a few of his works, have 

provided great gains in Turkish language studies (Ulu, 2009:110-115). 

Armenians established 194 printing houses, 131 in Istanbul and 63 in the countryside, between 

1567 and 1923 (Tuğlacı, 1991: 115-121; Kabacalı, 1989: 1-58). They published 598 

newspapers and magazines in Armenian and Turkish with Armenian letters (Karakaşlı, 2001: 

68). In addition to these, copyright and translation such as religion, church, language, history, 

geography, literature, novel, poetry, humor, theater play, children's education, travel notes, 

philosophy, anthology, biography, dictionary, memoir, calendar, yearbook, textbook 

Thousands of works were also printed. However, 525 of these works, which were written in 

1850, have survived to the present day. These books are in the libraries of the Venetian and 

Vienna Mekhitarist Monasteries, the Armenian Art and Literature Museum Library, and the 

Mesrop Mesdots Manuscripts Library (Tuğlacı, 1991: 114). 

In addition to the books they printed in printing houses, Armenians also bought newspapers, 

magazines, annuals, etc. periodicals as well. Mehmed Ali Pasha started to publish Vekâyi-i 

Mısriyye in Turkish and Arabic in Egypt in 1828. In contrast, II. A much more comprehensive 

project was put forward during the Mahmud period. Takvim-i Vakâyi was first published in 

Turkish on November 1, 1831, in Istanbul, then copies were made in Arabic, Persian, French, 

Greek, Armenian, and Bulgarian. The Armenian version was published as Liro-Kir with the 

support of the patriarchate on January 13, 1832. With these features, Takvim-i Vakayi was the 

first Armenian newspaper published in 1832. In addition to the publication of Takvîm-i Vekâyi 

in six languages, the seventh is a Turkish edition with Armenian letters and has been published 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 29  
 

since 1840. The first issue started to be published on January 22, 1840, and 5 issues were 

published until March 3, 1840, and continued under the name of "Liro Kir Medzi Derutyanin 

Osmanyan" from the 6th issue (Seropyan, 1994: 188; Ulu, 2009: 141). Again, other newspapers 

published in Ottoman Turkish also had Turkish versions with Armenian letters. The Turkish 

version of Cerîde-i Havâdis, whose owner and publisher is William Churchill, has also been 

published in Armenian letters. The newspaper was edited by Haçadur Oskanyan.  

Apart from these, there are more than a hundred periodicals published by Armenians only in 

Istanbul between 1840-1900. Some of them are in Turkish and printed in "Armenian letters". 

Some of the noteworthy ones are: Mecmua-i Havâdis (1852-1877), Ahbâr-ı Konstantaniye 

(1855-1858), Zvarçakhos (1855-1856), Zohal (1855-1856), Cerîde-i Ticâret (1857-1858), 

Münâdi-i Erciyas (1859-1862), Seyhan ( 1860-1864), Mecmua-i Fünûn ( 1863), Vard 

Kesaryo–Gülzâr-ı Kayseriyye (1863), Orakir Hayrenyats (1863-1866), Varaka-i Havâdis 

(1864- 1870), Rûznâme (1865), Manzume-i Efkâr (1866-1896, 1901-1917), Ararad (1869-

1872, 1876), Müşveret (1870), Sedâ-yi Hakikat (1870-1873), Ser (1870), Avetaber (1872-

1911), Heyal (1873-1875), Mimos (1875-1877), Moda (1875-1876), Mevsim (1874), Mamul 

(1876-1878), Şarivari (1876), Ruznâme-i Masis (1876-1877), Terceman-ı Efkâr (1877-1885), 

Felek (1882-1887), Tohafi (1884-1885), Mecmua-yı Ahbâr (1884-1907), Cerîde-i Şarkıyye 

(1885-1913, 1919-1921), Musavver Cihan (1885), Ayine-i Litayif (1897), Drakhd (1909-1910) 

(Stepanyan, 2005; Budak, 2010: 41-50). The names of some newspapers and magazines 

published in Armenian are as follows: Hayasdan (Armenia), Orakir (diary), Punç (bunch), 

Dziatsan (rainbow), Ararat (Ağrı), Arşalus Araradyan (Ağrı Dawn), Hayrenik (homeland), 

Asya, Ruzmame-i Rasis, Mamul (press), Abaka (future), Aravelk (Byzantine), Dzağik (flower), 

Surhantak (Notifier), Arşaluys (down), Azadamart (my war), Yergir (country) (Mazıcı, 1987: 

136). 

Through the liberalization and tolerance policy that the government put forward after the 

Tanzimat period, it has taken an attitude that helps the development of the non-Turkish press. 

Takvim-i Vakâyi was a pioneer in the publication and development of special newspapers in 

local languages. Minority newspapers, which first appeared in Izmir in the 1840s, moved to 

Istanbul within a few years, making Istanbul a center of culture and press. The first Armenian 

newspapers gave importance to the transfer of information rather than interpretation, and they 

emphasized loyalty and respect to the sultan and the state dignitaries in order not to lose the 

opportunities at hand. Armenian newspapers, which carried their internal conflicts to the 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 30  
 

newspaper lines and had some discussions on the spiritual administration, were able to form a 

much more dynamic public opinion than the official Turkish newspapers by expressing their 

views on the general issues of the country over time (Koloğlu, 1985: 71-72). The page contents 

of the first Armenian newspapers are as follows; On the first page, the developments in 

Ottoman domestic politics were discussed and news on this subject was included. In addition, 

columns and comments are presented to the attention of the readers on this page. While foreign 

news was featured on the second page, the news coming by telegraph and the news that reached 

the newspaper in the fastest way according to the period, which we can call the last minute 

today, were printed on the third page. On the last pages, advertisements and advertisements, 

which are the same practice, were included in all newspapers. 

Although the state did not interfere much with Armenian or other minority newspapers and 

publications, there were some prohibitions in certain periods. For example, Mecmua-i Havâdis, 

which was opened in 1852 after the Tanzimat and published in Turkish with Armenian letters 

in Istanbul, was closed by the Porte in 1877. He announced the closure order he received from 

the Sublime Porte to his readers with the following sentences: “We will obey the order of the 

law. However, we state that we are not allowed to publish as harmful articles as other French, 

English, and perhaps Greek and Armenian newspapers published and published in Istanbul” 

(Yiğit F.S.H, 1999:16). Until the proclamation of the Constitutional Monarchy, the Armenian 

press generally gathered in Istanbul. After 1908, it started to spread rapidly to Anatolia and 46 

newspapers were published in the provinces, mostly in Central and Eastern Anatolia (Koloğlu, 

2010: 46). As a result of his research, Pars Tuğlacı determined the number of Turkish 

newspapers and magazines in Armenian and Armenian letters, which were published in 

Armenian printing houses in Ottoman Turkey between 1839 and 1922, as 887 (Tuğlacı, 

1984:39). Vagarsag Seropyan, on the other hand, published a statistic in which nearly 450 

newspapers, magazines or annuals were published in Istanbul alone between 1832 and 1994 

(Seropyan, 1994: 190). 

Armenians have always been in the history of the press by publishing newspapers, magazines, 

and books in Armenian, as well as carrying out official publishing works within the state. These 

efforts and services were rewarded by the statesmen of the time. To cite a few examples, 

Ohannes Mühendislikyan was born in Samatya in 1810. Engineering, who was interested in 

printing and type casting, was appointed as the manager of Takvimhane-i Amire in 1842 and 

wrote the talk scripts and printed the Risale-i İtikadiye with these talk patterns. In his printing 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 31  
 

house, which he developed with many machines and equipment brought from the USA, 

Muhendisyan printed 5000, 1000, 500, and 250 "faizli" (interest) kaimes ordered by the Mint 

in 1844. The writing patterns that Muhendisyan cast was used until the adoption of the Latin 

alphabet. When Muhendisyan published a Turkish poetry book with his nesih writings and 

presented it to the dignitaries of the time, it was awarded by the grand vizier. Armenian printer 

Haçik Kevorkyan has an important place in Turkish printing life. Kevorkyan prepared a new 

twelve-point naskh letter pattern. These molds were used until 1928. In addition, Kevorkyan, 

II. He was honored with a betrothal by Abdülhamit and V. Mehmed Reşat. Haçik Kevorkyan 

was awarded the "Maarif Medal" in 1923 (Tuğlacı, 1991: 114). 

Armenians have an important place not only in the Ottoman period but also in the first years 

of the Republic in terms of press and printing. In the Republican period, the activities of 

Armenian citizens in the context of press and printing continued. For example, the monumental 

golden alphabet plate, which was ordered to be given to Mustafa Kemal Pasha by the Turkish 

Grand National Assembly after the adoption of the Latin letters in 1928, was produced by 

Levon Mazlumyan in about seven months. lapidist Hrant Babayan won the tender for this plate 

and S. Agayan designed it (Cankara, 2015: 111-112). 

During the Republican period, Armenian newspapers continued their publication life according 

to the new conditions, and those who could not adapt to the new conditions stopped their 

publications or moved them abroad. The Republican administrators did not take kindly to the 

continuation of the effectiveness of the Armenian press, which made harmful publications. 

Regarding the issue, the government has made various efforts to control such Armenian media. 

In a study dated 19.7.1932, especially the Armenian printing houses were researched and made 

a report. In this report submitted to the Ministry of Internal Affairs, the following conclusions 

were reached: It was determined that 85% of the private printing house owners in Istanbul were 

Armenian, 5% Greek, and 10% Turkish. Only in Ankara Street and Cağaloğlu on the European 

side, Agop, Marifet, Sebat, Keteon, Penik, Teshilât, İskon, Hakkâk Kirkor, Painter Yervant, 

Hakkâk Ütücüyan, Hakkâk Dökmeciyan, Leon, Kader, Güzeliş, Süslü Agop, Hıraçya, 

Asadoryan printing houses. It was stated that many printing houses could not be identified. It 

was also stated that there were many Armenian printing houses in Vezirhanı, Büyük Yenihan, 

and Kürkçü inn, which are also located in these areas. It has been emphasized that these printing 

houses are far from inspection and control and that some Turkish printing houses also cooperate 

with Armenian printing houses. It is also mentioned that a book on the name of Dashnaksutyun 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 32  
 

was published under the supervision of a crew named Dikran, with the help of Hayik and his 

father Haçik, one of the owners of one of the Armenian printing houses. According to the 

report, it was stated that Haçik had contact with the committee members, and the news of his 

death was published in Milliyet and Cumhuriyet newspapers on 7.7.1932 (Prime Ministry 

Cumhuriyet Archive (BCA), 20.7.1932). 

As stated above, there were many Armenian newspapers, magazines, and publishing houses 

besides the printing houses that published books. Such Armenian newspapers generally 

included news from within the community during the Republican period. During the patriarch 

election periods, there were heated debates, and propaganda was made for the patriarch 

candidate they support. Turkish newspapers also showed great interest in the patriarch 

elections. Opinions of the parties were consulted, and news related to the subject was widely 

covered (Armenian Ekalliyetleri, İkdam; Armenian Newspapers, İkdam; Between the 

Armenian Majorities, İkdam; Armenian minorities and the Patriarch, İkdam). 

2. Decisions Regarding Regulations and Armenian Press-Publications 

The control mechanism, which started in the Ottoman Empire with the Printing Regulations, 

which was announced by Sultan Abdulaziz on November 25, 1864, 3and consisted of  35 

articles, continued in the following years. Some articles about the regulation prompted the 

newspapers and magazines to publish more carefully. In Article 13; It has been decided that 

whoever causes one of the murders and crimes that will disrupt the internal security and order 

of the supreme state through a newspaper, the journalist who broadcasts it will be considered 

an accomplice. Again in the regulation; It has been underlined that if articles are written against 

the sultanate, public morals, and national morality, and the dynasty is attacked, if he writes 

against ministers, or high-level bureaucrats if he publishes articles that touch the rulers who 

are friends and allies of the state, you will be sentenced to various fines and imprisonment. 

Although this regulation imposed some restrictions on the activities of the press, there was no 

provision for closure (Düstur, 1864:220-226). Due to the inadequacy of the Press Law of 1864, 

Grand Vizier Âli Pasha issued the Kararname-i Âli on March 27, 1867. With this decree, he 

was given the authority to take administrative decisions, which also envisage closure. The main 

purpose here is to prevent newspapers that publishing against the government. With this decree, 

some newspapers and magazines were closed and many books were confiscated based on 

preventing publications that would disturb public order and end publications against the 

government. Namık Kemal's Tasvir-i Efkar, which dealt with the concepts of freedom, 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 33  
 

nationality, and constitutionalism in the early days of the decree, and Ali Suavi's Muhbir 

newspaper, which fiercely criticized the Crete, Belgrade Fortress problem, and even the 

economic policy, as well as Ayine-i Vatan, Vatan, Newspapers such as Utarit were also closed 

(İnugur, 2002: 206). 

In the first years of the Republic, criticism of the government and CHP or making them a 

subject of humor was not welcomed. Lawsuits were filed against such journals as Karagöz, 

Akbaba, and Zümrüd-ü Anka, and it was decided to close these journals in March 1924. Again 

on March 4, 1925, after the Law of Takrir-i Sükûn was accepted, some newspapers were closed 

due to the first article of this law. Article 1 of the Law, it is stipulated that reactionary, rebellion, 

and all organizations aimed at disrupting the social order, security, and order are authorized to 

ban directly and from the administration with the approval of the President. For these reasons, 

newspapers such as Tevhid-i Efkar (Tasfir-i Efkar), Son Telegraf, Istiklal, and periodicals such 

as Sebilürreşat, Vatan, Vakit, Orak-Çekiç, and Aydınlık were closed on March 6, 1925. In short, 

with the Law on Takrir-i Sükun, the media organs were brought under the control of the 

government. In the 1930s, the Ministry of Interior and the General Directorate of Press 

affiliated with it sometimes closed the newspaper even with a complaint phone (Bayindir, 

2004: 146-148). Of course, there was a historical basis for the sensitive handling of this issue 

in the last period of the Ottoman Empire and the years of the Republic. The Westerners, who 

could not defeat the Ottoman Empire on the battlefields, began to spread the ideas of 

nationalism to the minorities inside. This led to the revolt of these elements many times. They 

had turned the Ottoman lands, where they lived as brothers, into a war zone (Ulu, 2020: 102-

103). Unfortunately, all this historical memory has caused the minority press to be viewed with 

suspicion. 

After the proclamation of the Republic, the first and most comprehensive regulation was made 

with the 1931 Press Law. Prime Minister İsmet Pasha stated in the Grand National Assembly 

of Turkey regarding the law numbered 1881 and dated 25 July 1931, which entered into force 

on 8 August 1931. In his speech, it was stated that the press had social and political importance 

in civilized states, but the press abused this influence and created disorder in the country 

(TBMM Z.C, 1931; Düstur, 1931: 1082). The 1931 Press Law, in addition to laying down some 

rules that those who will publish newspapers, also allowed the government to establish control 

over the press. There were even cases where his publications were confiscated and banned 

while in print. 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 34  
 

Publications published in the country and abroad and distributed in Turkey during the 

Republican period were banned for various reasons. The contents and images of the 

publications are subject to strict control. In the beginning, the publications that were subject to 

such controls were the Armenian newspapers that made publications against Turkey. Turkish 

newspapers that quoted Armenian newspapers abroad that were operating against Turkey were 

also caught in these inspections. One of them is the "Akşam Postası-Haber" newspaper. A 

lawsuit was filed in the third criminal court against the editor of the newspaper, Hasan Rasim, 

for quoting an article from the Armenian newspaper "Hayrenik" published in the USA. Hasan 

Rasim Bey, who was present at the court, presented his defense after the article that was the 

subject of the case was read in court. In his defense; He said that the article was sent from 

Ankara by the Giresun deputy, Hakkı Tarık Bey and that it was published exactly. He said that 

they were published in line with the principles drawn by the party (CHF) and the government 

and that his newspaper did not publish against the country. The judges decided to subpoena 

Hakkı Tarık as a witness and left the trial for another day (Armenian Belonging Newspaper, 

1932). 

In the research we conducted in the Prime Ministry Republic Archive, it is seen that many 

newspapers, magazines, and books published in and outside of Turkey were confiscated or 

banned from entering Turkey. Especially the publications of Armenians were followed more 

carefully. When the main reason for this is examined, the problems experienced between 

Armenians and Turks in a process from the 19th century to the 1st World War and the War of 

Independence have a leading role. After the republic was declared, mutual misunderstandings 

caused the state to be more sensitive to Armenians. In short, some traumas experienced in the 

past have been carried to this new period in the minds of societies. For this reason, the 

Armenian press in Turkey and other countries was kept under the surveillance of the 

government, publications were translated and reports were prepared about them. When we look 

at the analyzed and translated articles, it is clear that these reports were prepared by Armenians 

who speak Armenian and are familiar with the Armenian press. These translators also followed 

the Armenian newspapers published in Turkey daily and prepared reports on their publications 

(BCA, 11.2.1948). One of the translators who signed these reports is Mithat Akdora (Ulu, 2009: 

288). Akdora probably graduated from an Armenian school and knew Armenian very well. He 

was an officer in the Prime Ministry General Directorate of Press and knew the writers who 

wrote and commented in Armenian newspapers well enough to know them by their 

pseudonyms, translated the articles, and made comments. We can see his signature under many 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 35  
 

reports prepared in the 1940s in the Prime Ministry Republic Archive. Akdora, who signed his 

report as an "Armenian Translator", wrote in his report on the Nor Or newspaper and 

Pehlivanyan: The person who wrote articles in favor of the Soviet Union in the "Nor Or" 

newspaper under the pen name "Savarsh" is a fellow named Aram Pehlivanyan, who is known 

as a communist by our police. He is a graduate of the Istanbul Faculty of Law. Most of the 

people included in the editorial committee of this newspaper were also known as communists. 

We are presenting the translation of the article of this newspaper which also strongly criticizes 

our government.” (Suciyan, 2019: 8-9). These translations and reports were the mainstays of 

the closure or confiscation of a publication. These reports were sometimes given monthly and 

generally gave information about the publication policies of the newspaper in the years they 

were prepared (BCA, Date: 11.2.1948; Bali, 2002: 383-387). 

The Republic of Turkey has closely followed the publications operating in and abroad through 

such reports. Every publication containing articles against Turkey published by Armenians was 

examined and it was not allowed to be brought into the country by the decision of the Council 

of Ministers, according to Article 51 of the Press Law No. 1881 dated 25 July 1931. 

Publications in Turkey have been penalized when deemed necessary. 

3. Banned Newspapers and Magazines 

Armenians who spread all over the world published many newspapers and magazines in 

various countries. Since there was no pressure on the Armenians who left the country where 

they were, they took the revolts, deportations, deaths, and some political issues back on their 

agenda. Revolutionary Armenians, who did not abandon the idea of Greater Armenia, 

continued to make propaganda broadcasts to put the Turks in a difficult situation in the world's 

public opinion. These publications were also supported by other states (Ulu, 2009: 121-138). 

They have allowed the publication of such magazines, books, and newspapers in their country. 

While doing this, they created public opinion against Turkey. Turkey, on the other hand, 

followed the publications of these newspapers and magazines and banned the entry of those 

among them that they found harmful. 

While newspapers or other publications were banned, the reasons for the ban were first stated. 

The part that was considered harmful was translated and some information about the author of 

the article was given. What some words implied was shown in parentheses. These bans covered 

multiple broadcasts individually or simultaneously. A ban decision made collectively in one of 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 36  
 

them is remarkable. Dashnak Armenian Committee; Newspapers named Haraç, Aztak, Noror, 

Hüsaper, and Mişak were published in Europe and various states of the USA, in places such as 

Syria, Athens, and Cairo, and some articles were published here. It has also been determined 

that the Dashnak committee spread arrogant ideas such as uniting with the Kurds and 

establishing a Kurdistan and Armenia, which would carry out revolutions and assassinations in 

the country. The Turkish authorities, who were aware of the situation, tried to prevent these 

newspapers from being brought into the country by the order of the Ministry of Internal Affairs 

(BCA, 3.1.1932). On 11.11.1928, the Haraç newspaper, published in Armenian in Paris, was 

banned from entering the country. This ban was put in place by stating that the newspaper 

invented a fabricated “Kurdish Independence Committee” and made propaganda for 

Armenianism and Kurdishness (Güner, 2014: 231). 

Such publications were not allowed to enter Turkey, as some publications openly wrote about 

the ideas of the revolution and thought that it would hurt the Armenians. One of them was the 

newspaper called “Mardgost”, which was the official publication of the Dashnak committee in 

Paris. In the copy of the newspaper dated 13.2.11933, an article was published that justified 

the rebellions they started during the Ottoman period. In the article: “They say that 50 years 

ago, the Armenian nation took up arms against the Sultan, the pashas of Turkey, the Kurdish 

chiefs, the Khans, their internal usury, and all the leeches that were sucking their blood. The 

Armenian rebellion and revolution were quite natural. The weight of the genuine Armenian 

Revolution pressures us like lead today and orders us to stay loyal to that revolution... 

Mardigos Bilaperva declares that the Armenian revolution was a genuine revolution born out 

of natural pressure. But it was not right for the Armenian nation to embark on an adventure 

on its own. He had to unite and act with the album (Kurds are meant here), which was a 

problem for him. On the contrary, it collided with the Ottoman Government, which was much 

stronger than itself and was called (a sick man). However, the patient had enough strength to 

suffocate in blood. This investigation is for him so that we can memorize them, get to know the 

water that lives in that neighborhood, and combine our interests with them in our struggle.” 

made his comment. They were not allowed to be brought into the country because they 

contained Armenian and Kurdish propaganda and would provoke the Armenian people living 

in Turkey (BCA, 10.5.1933). 

Another decision regarding the newspapers that cannot be brought into the country was taken 

for the Armenian newspaper “Baykar” (struggle) published in Boston, USA (BCA, 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 37  
 

17.11.1934). Since the Armenian magazine named “Troşak” (Flag) published in Paris made 

harmful publications against the Turkish nation and government, its copies published in 

Armenian and other languages were not allowed to be imported into Turkey (BCA, 26.4.1934). 

The entry of the book “Die Vierzig Tage Des Musa Dagh”, written by Franz Werfel in Vienna 

in 1935, was banned on 13.01.1935 (Güner, 2014: 231). The fact that this book was filmed 

after it was published also caused the Turkish government and newspapers to keep this book 

on the agenda for a certain period. Falih Rıfkı wrote an article about the book and his story in 

the newspaper Hâkimiyet-i Milliye on December 25, 1933 (Bali, 1998: 22). 

Troshak (Droshak) represented the theses of the Dashnaktsutyun Party since 1891 and over 

time became the reference newspaper of the Armenian revolutionaries (Matte, 2015: 377). 

Since the harmful publications of the Arev newspaper, which was published in Cairo and is the 

organ of the Ramgavar Party (BCA, 21.2.1937), were detected, it was forbidden to be imported 

and sold into the country, again by Article 51 of the Press Law (BCA, 10.2.1936). An article 

titled “On the Occasion of the 20th Anniversary of the Muş Plain Disaster” was published in 

the issue of this newspaper dated 15.8.1935. Since this article would cause conflicts among 

citizens in Turkey, it was forbidden to bring Armenian-speaking citizens into the country to 

protect them from this harmful publication (BCA, 10.2.1936). While the decision was taken 

not to allow harmful broadcasters to be brought into the country by following the newspapers 

and magazines published abroad by the Armenians, Armenian newspapers operating in Turkey 

were also carefully examined. Their publications were translated and reported to the relevant 

units. We see an example of this in a news article published in the 29.11.1934 issue of the Nor 

Lur (Noror) newspaper published in Istanbul. The newspaper held a meeting in New York 

under the name of the General Assembly of the Dashnaks and took some decisions there. In 

the decisions taken, it was announced that the church belonging to the congregation in New 

York would be called the national church from now on, the Catholicos authority did not have 

the right to interfere in the administration of the congregation, and Martugesyan, who had been 

dismissed from the priesthood by the Catholicosate, was promoted to the diocese. This news 

was immediately investigated and reported to the Ministry of Internal Medicine (BCA, 

8.12.1934). 

Newspapers and magazines published by Armenians were followed wherever they were. One 

of them is the magazine named Pamper (messenger) in Armenian published in Marseille. Since 

the harmful articles of this journal were detected, it was prevented from being brought into the 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 38  
 

country and sold (BCA, 26.10.1938). One of the newspapers banned from entering the country 

is Ararat (Ağrı). The newspaper, which was published in Beirut and whose articles were 

deemed harmful to the country, was banned by the decision of September 3, 1939, with the 

signature of President İsmet İnönü (BCA, 1.8.1939). The journal named Hayastan Goçnak, 

published by the Armenian community called Yeprat in America was among those banned 

because it contained articles detrimental to the country (BCA, 5.2.1941). 

4. Banned Books 

Armenians also published publications such as books and brochures, as well as newspapers, 

magazines, and annuals. Periodicals such as books, brochures, maps, etc. Publications were 

also closely followed by the government, and those whose content was deemed harmful were 

penalized. One of these books was written by Garabed N. Kapigyan (Although "Karapet 

Tapikyan" was written in the archive document, this was corrected) from Sivas and published 

in Boston, USA in 1924. The name of the book, which was published in the Hayrenik Printing 

House in Boston, is "Small Armenia and Its Capital, Sivas - What We Saw from Sivas to Aleppo 

in the Deportation - A Memoir for Armenian Children". (Original title of the book; 

Yeğernabadum Pokun Hayots yev Norin Medzi Mayrakağakin Sepasdio", Boston: Hayrenik, 

1924) The book was not allowed to be imported into the country because it contained harmful 

ideas (BCA, 10.7.1934). This decision regarding the book was taken by the Executive Board 

and signed by Atatürk. One of the books that contain some "disgusting" expressions, which are 

considered objectionable to be imported into the country, is the book called "History of the 

Former Republic of Armenia". This book was published in Paris by Simon Viracyan, one of 

the leaders of the Dashnak committee. This book, which was also published in Armenian and 

other languages, was banned from being brought into the country by the decision of the 

Executive Committee (BCA, 21.5.1934). 

Armenians published some books in Armenian in Armenia. The books published here were 

also followed closely. Some of those; were the books named “Esler Mecmuası”, “Emma”, “And 

Life Longing”. It was determined that harmful expressions were included in the content of the 

books, and it was forbidden to be brought into Turkey by Article 51 of the Press Law, and it 

was decided to collect the ones brought. This decision was also taken by the Executive Board 

(BCA, 13.3.11935). Armenians also made some publications in Middle Eastern countries. One 

of the broadcasting countries is Egypt. A book called "Arti Hayistani", which means "Today's 

Armenia", was published in the Sahak Mesru(o)p Printing House in Egypt. Since this book was 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 39  
 

found to contain statements against Turkey, it was forbidden to be imported into the country 

by Article 51 of the Press Law (BCA, 16.1.11935). 

Some of the books published by Armenians were published by Armenian minorities who used 

to be in Turkey but later left the country. One of them is the English book "My Beloved 

Armenia" published in Chicago by Marie S. Banker, who graduated from Izmir American 

College. Because this book contains harmful ideas for Turkey and contains pictures and 

writings that will provoke the citizens in Turkey against each other, it was banned from being 

brought into the country by the decision of the Executive Committees on 28.9.1937 with the 

proposal of the Deputy Internal Affairs Deputy Şükrü Kaya (BCA, 28.9.1937). The book, The 

Armenian Question, written by Masheh Seropyan and published in Beirut, which also contains 

harmful articles, was banned from entering Turkey with the decision of the Executive Officers 

dated 11.5.1939 (BCA, 11.5.1939). Another of the books written by Armenians and banned 

from entering the country was the book Bahçecik ve Bahçecikli. This Armenian book, which 

was published in the Sahag Merop (Mesrop) Printing House in Cairo, was deemed harmful to 

the country, and its entry and distribution in Turkey were prohibited on July 10, 1941, by the 

Decision of the Executive Committee and the signature of President İsmet İnönü (BCA, 

10.7.1941). Turkish authorities not only examined newspapers, magazines, and books abroad 

but also examined every published document and identified those that were harmful to Turkey. 

Unlike the aforementioned publications, a map was printed in Leipzig. On the map named “Der 

Grosse Weltatlas” Armenia and Kurdistan are shown within the borders of Turkey. Therefore, 

the entry and sale of the map are prohibited (BCA, 31.8.1939). One of the decisions in the 

archives of the Republic was taken on 17.21.1949. The Armenian magazine "Soviet Armenia" 

issued by Yerevan Armenians and the French and Armenian album "1910-1945 Soviet 

Armenia", published by the Armenian National Front in France, was banned from entering 

Turkey (BCA, 17.2.1949). 

Some of the Armenian printing houses operating within the borders of Turkey after the 

declaration of the Republic are as follows: H.M. Setyan, Melkom Hovagimyan (Arevdragan), 

M. Der Sahagyan (Akün Basımevi), Arev Basımevi, Becidyan Brothers, Tagvor Mardirosyan, 

Hagop Abrahamyan, II. K. Palakasyan, F. Caryan, Taniel Hovhannesyan (Selamet), Teshilat, 

Aztarar (Haberci), N. ve S. Terziyan, Merkez, Artun, Kader, M. Aslanyan, Doğu, Zareh Arşag, 

Hermon, Varol, Carakayt (ışın), Akın, Aydınlık, Narin, Rupen, Mashoyan's Tebi Luys (Işığa 

Doğru another name ABC), Marmara, Kültür, Buket, Çituris, Kulis, Serol, Oya, Baykar, 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 40  
 

Ekspres, Hagop Apelyan (Armenian Minority Schools of Turkey Teachers Mutual Aid 

Foundation), Zapa ve Ohan Publishers. (Seropyan, 1993: 183). 

5. Selections from Periodicals Published in the Republic of Turkey Period 

Some Armenian periodicals, newspapers, and annuals were first published during the Ottoman 

era and continued or began to be published during the Republican era. These publications will 

be regarded as periodic owing to their structure even if they have been stopped or stopped 

occasionally. These journals were published in a variety of formats and over a long period, 

including some that began broadcasting every week, switched to monthly publishing, appeared 

every other day when they were published weekly or were published as a one-time annual 

(salname). For a variety of reasons, several of these journals have changed their names. 

Parentheses indicate those who have data on the beginning and end of the broadcast life, 

whereas dates are all that is provided for those who do notIn other words, the fact that a single 

date has been given does not mean that it is still being published. In addition, the periodic 

interruptions in the publications of some publications are not mentioned here.  Agos (1996-…), 

Ahali (1936-1937), Amsıvan Kirki “book of the month” (1938), Anevşapur  (1926), Aravelk 

“east” (1931-1940), Aravo(u)d “morning” (1909-1924), Arşaluis(ys) (1931), Artsan “statue” 

(1932), Ave(a)dis “miracle” (1924), Aztarar “messenger” (1926-1937), Badger “picture” 

(1931-1938), Cugadomard “fight” (1918-1924), Daretsuyts Azkayin Hivantonotsi “Millet 

Hospital Yearbook”(1924), Ermeni Eytamhane Salnamesi (1926), Gagos (1938), Garta Zis 

“read me” (1934-1941), Gavroş (1937) Gesur “mother-in-law” (1936), Gigo (1936), Gitar 

(1930), Hağtanag “victory” (1925), Hankaridag (1936), Hay Khosnag “Armenian 

Spokesperson” (1924-1930), Hayeli “mirror”(1934), Haygin, “Armenian Woman” (1918-

1932), Hobina “The name of the goddess of fertility in Armenians” (1948), Jamanak(g) “Time” 

(1908-…), Jıbid(t) “Smile” (1992), Khrakbeanki Darekirkı “Yearbook of the Festival” (1931-

1932), Kulis (1946-1996), Mamul “press” (1932), Marmara (1940-…), Mego “moment” 

(1927), Mimos “clown” (1931), Nigar “painting” (1934), Nor Huys “new feeling” (1935-1937), 

Nor Lur “new news” (1923-1931), Nor Luys “new light” (1934), San (after 1992 Nor San) 

(1948-…), Nor Tarman “new era” (1934-1935), Pamper “messenger” (1933), Surp Pırgiç 

(1946-…), Şarjum “movement” (1930-1931), Şepor (1928), Şoğagat  “beam drops” (1951-…), 

Tidag “scopes” (1930-1933), Turkiye (1935), Vanaganin Daretsuytsı “The Priest's Yearbook” 

(1928), Verçin Lur “latest news” 1914-1930), Yerçanigin Daretzuytzı “yearbook of the happy” 

(1928), Zartonk “awakening” (1932-1933) (Ulu, C. 2009: 271-291).  



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 41  
 

 

REFERENCES 

Bali, Rıfat N. (1998). Musa Dağ’da Kırk Gün’ün Hikayesi. Tarih ve Toplum, XXIX, 170.  

Bali, Rıfat N. (2002). Türk Ermeni Basını. Tarih ve Toplum. III, 228. 

Bayındır, S. (2004). Atatürk’ün Sosyo-Kültürel Politikaları (1931-1938), Basılmamış Doktora 

Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, İstanbul, 

C.I. 

[Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi] BCA, Tarih: 10.2.1936, Sayı: 2/4010, Dosya: 86-212, Fon 

Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 61.10.15. 

BCA, Tarih: 10.2.1936, Sayı: 2/4010, Dosya: 86-212, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 61.10.15. 

BCA, Tarih: 10.5.1933, Sayı: 14323, Dosya: 86-127, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 36.33.6. 

BCA, Tarih: 10.7.1934, Sayı: 2/985, Dosya: 86-148, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 46.49.5. 

BCA, Tarih: 10.7.1941, Sayı: 2/16178, Dosya: 86-393, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 95.60.3. 

BCA, Tarih: 11.2.1948, Sayı: Dosya: F11, Fon Kodu: 30.1.0.0, Yer No: 101.626.6 

BCA, Tarih: 11.5.1939, Sayı: 2/10950, Dosya: 86-348, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 86.40.18. 

BCA, Tarih: 13.3.1935, Sayı: 2/2180, Dosya: 86-187, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 52.19.17. 

BCA, Tarih: 16.1.1935, Sayı: 2/1867, Dosya: 86-170, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 51.4.4. 

BCA, Tarih: 17.11.1934, Sayı: 2/1558, Dosya: 86-161, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 49.77.15. 

BCA, Tarih: 17.2.1949, Sayı: 3/8797, Dosya: 52-111, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 18.100.18. 

BCA, Tarih: 18.2.1944, Sayı: Dosya: 85299, Fon Kodu: 30.10.0.0, Yer No: 85.561.11. 

BCA, Tarih: 20.7.1932, Sayı: Dosya: 14622, Fon Kodu: 30.10.0.0, Yer No: 144.31.5. 

BCA, Tarih: 21.12.1937, Sayı: Dosya: 40246, Fon Kodu: 30.10.0.0, Yer No: 222.501.26. 

BCA, Tarih: 21.5.1934, Sayı: 2/704, Dosya: 86-145, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 45.35.4. 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 42  
 

BCA, Tarih: 26.10.1938, Sayı: 2/9775, Dosya: 86-333, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 85.91.10.  

BCA, Tarih: 26.4.1934, Sayı: 2/511, Dosya: 86-143, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 44.25.15. 

BCA, Tarih: 27.1.1937, Sayı: 2.5902, Dosya: 86-254, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 71.6.9. 

BCA, Tarih: 28.9.1937, Sayı: 2/7445, Dosya: 86-286, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 79.82.14  

BCA, Tarih: 3.1.1932, Sayı: 12121, Dosya: 86-114, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No:25.2.19. 

BCA, Tarih: 31.8.1939, Sayı: 2/11810, Dosya: 86-360, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 88.83.15. 

BCA, Tarih: 31.8.1939, Sayı: 2/11815, Dosya: 86-361, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 88.83.20. 

BCA, Tarih: 5.2.1941, Sayı: 2/15145, Dosya: 86-381, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 93.129.20. 

BCA, Tarih: 8.12.1934, Dosya: 94A173, Fon Kodu: 30.10.0.0, Yer No: 108.717.5. 

BCA, Tarih: 9.8.1946, Sayı: Dosya: 86104, Fon Kodu: 30.10.0.0, Yer No: 86.573.6. 

BCA, Tarih: 9.8.1946, Sayı: Dosya: 86104, Fon Kodu: 30.10.0.0, Yer No: 86.573.6, s. 4-5-6-

7. 

Beydilli, K. (1995). Türk Bilim ve Matbaacılık Tarihinde Mühendishane, Mühendishane 

Matbaası ve Kütüphane 1776-1826. İstanbul: Eren. 

Beydilli, K. (2003). Matba. TDV İslâm Ansiklopedisi, C.28. 111-113. 

Budak, A. (2010). XIX. Yüzyılda Osmanlı Ermeni Basını ve Devletin Rejimi Üzerine Çarpıcı 

Bir Polemik. MSGSÜ Sosyal Bilimler, (1). 

Cankara, M. (2015). Çifte Maduniyet, Çifte İşlev: Ermeni Harfli Türkçe Basında Dil ve Kimlik. 

Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2 (2). 

Düstur, (1864) Tertibievvel, Cilt II, 2 Şaban 1281 (1864)-19 Kânunuevvel. 

Düstur. (1931). Tertip 3, C. XII, Ankara. 

Ermeni Ekalliyetler ve Patrik İntihabına Hazırlıklar, İkdam, 27 Eylül 1926.  

Ermeni Ekalliyetleri Arasında Hareketler, İkdam, 31 Kanunusani 1927. 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 43  
 

Ermeni Ekalliyetleri, İkdam, 11 Tesrin-i Evvel 1926.  

Ermenice Gazeteler, İkdam, 19 Mayıs 1926. 

Ermenilere Ait Bir Gazete Hakkındaki Dava. Cumhuriyet, 26 Eylül 1932. 

Güler, A. (1996). XX. Yüzyıl Başlarının Askeri ve Stratejik Dengeleri İçinde Türkiye’deki Gayri 

Müslimler (Sosyo-Ekonomik Durum Analizi), Ankara, Genelkurmay Başkanlığı 

Yayınları. 

Güner, D. (2014). Tek Parti Döneminde Basın Yayın Yoluyla Yapılan Bölücülük 

Propagandasına Uygulanan Sansür, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 

XIV/29, Güz. 

İki Ermeni Gazetecisi Mahkûm, Cumhuriyet, 5 Nisan 1932. 

İnuğur, M. N. (2002). Basın ve Yayın Tarihi, İstanbul: Der. 

Kabacalı, A. (1989). Türk Kitap Tarihi, C. II, İstanbul. 

Karakaşlı, K. (2001). Gazetelerin Satırlarında, Görüş, Ağustos 2001. 

Koloğlu, O. (1985).  Osmanlı Basını İçeriği ve Rejimi-Türkçe Dışı Basın. Tanzimat’tan 

Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, İstanbul, İletişim. 

Koloğlu, O. (1992). Osmanlıdan Günümüze Türkiye'de Basın, İstanbul, İletişim Yayınları. 

Koloğlu, O. (2010). Osmanlı Dönemi Basınının İçeriği. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim 

Fakültesi. 

Matte, J. (2015). “Droşak” Gazetesi: Açık Açık Terörizmi Savunan Bir Organ. Ermeni 

Araştırmaları, (50), 375-394. 

Mazıcı, N.  (1987). Belgelerle Uluslararası Rekabette Ermeni Sorununun Kökeni 1878-1918, 

İstanbul: Der 

Özer, K. (1995). Türkiye’de Gayri Müslim Azınlık Basını, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler 

Enstitüsü Gazetecilik Bölümü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 

Pamukciyn, K. (1991. İstanbul Tarihini Yazan Ermeniler. Tarih ve Toplum, C.XV, Mayıs, 89. 



Minority Press and Control in the Ottoman State and the Republic of Turkey: The Example of the Armenian… 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                        Page | 44  
 

Pamukçuyan, K. (1994). Jamanak. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul, Kültür 

Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, C.III. 

Sabev, O. (2006). İbrahim Müteferrika ya da İlk Osmanlı Matbaa Serüveni (1726- 1746), 

İstanbul: Yeditepe. 

Sâmi, Ş. (1889). Ermeni, Kâmûsü’l-Alâm, 2: 840-841. 

Seropyan, V. (1993). Ermeni Basımevleri, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul: 

Kültür Bakanlığı Tarih Vakfı Ortak Yayını, 1993. 

Seropyan, V. (1994). Ermeni Basını. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi. İstanbul: Kültür 

Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, C. III. 

Seropyan, V. (1994). Kulis. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul: Kültür Bakanlığı 

ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, C. V.  

Seropyan, V. (1994). Marmara. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul: Kültür 

Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, C. V. 

Stepanyan, H. A. (2005).  Ermeni Harfli Türkçe Kitaplar ve Süreli Yayınlar Bibliyografyası 

(1727- 1968). İstanbul: Turkuaz. 

TBMM Zabıt Ceridesi, C:3, D:4, 21 Temmuz 1931. 

Tuğlacı, P. (1986). Çağdaş Türkiye Ansiklopedisi, C. III, İstanbul.  

Tuğlacı, P. (1991). Osmanlı Türkiye’sinde Ermeni Matbaacılığı ve Ermenilerin Türk 

matbaacılığına Katkıları. Tarih ve Toplum, C. XV. 86. 

Tuğlacı, P. (1994). 200. Yıldönümünde Türkiye'de Ermeni Basınının Dünü Bugünü, Tarih ve 

Toplum, C. XXII, 132.  

Tülbentçi, F. F. (1941). Cumhuriyetten Sonra Çıkan Gazete ve Mecmualar. Ankara: Başvekalet 

Matbuat Umum Müdürlüğü.  

Ulu, C. (2009). Türkiye Cumhuriyeti'nde Ermeniler. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek 

Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi. 

Ulu, C. (2014). Osmanlıda alfabe tartışmaları ve Latin alfabesinin kabulü sürecinde Mustafa Kemal’in 

çıktığı yurt gezileri: Tekirdağ örneği. Tarih Araştırmaları Dergisi, 33(55), 277-302. 



Ulu & Ozden 

Volume 4, Number  13, 2023, ISSN: Print  2735-9328, Online 2735-9336                                          Page | 45  
 

Ulu, C. (2019). Propaganda Aracı Olarak Anıt ve Müze Uygulamaları: (Erivan Tsitsernakaberd) Ermeni 

Soykırım Anıt, Müze ve Enstitüsü Örneği. International Journal of Social Sciences 

(Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi). IJSS, III, 14, pp. 121-138. 

Ulu, C. (2020). Treating Turkish-Armenian Relations with Symbolism in Literary Works: The Example 

of Ömer Seyfettin's “Ashab-ı Kehfimiz” (Diary of an Armenian Youth). Journal of Global 

Social Sciences, 1(1), 99-109. 

Unal, K. (2021). A research on the Russian Language in the History of Turkish People. Journal of 

Global Social Sciences, 2(7), 109-120. https://doi.org/10.31039/jgss.v2i7.28 

Vahaboğlu, M. H. (1990). Osmanlıdan Günümüze Azınlıklar ve Yabancı Okullar, Ankara: Türk 

Kültürü Araştırmaları Vakfı. 

Yımazçelik, İ. (1987).  XIX. Yüzyılda Anadolu’da Ermenilerin Sosyal ve İktisadi Durumları 

Hakkında Bazı Belgeler. Fırat Üniversitesi Dergisi (Sosyal Bilimler), 1. 

Yiğit F. H.S. (1999). İkdam Gazetesi Üzerine Bir Çalışma-İnceleme ve Seçilmiş Metinler, 

Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek 

Lisans Tezi. 

Zekiyan, B. L. (2000). Ermeniler ve Modernite-Gelenek ve Yenileşme Özgürlük ve Evrensellik 

Arasında Ermeni Kimliği, (Çev. Altuğ Yılmaz), İstanbul, Aras. 

Юнал, К. (2011). Русский язык в турецкой образовательной системе. Русский язык и 

русское слово в межкультурном пространстве. Стамбул: Фатих Университет, 

458–462. 


